Most, hogy még tart a szünidő, jó ötlet lehet bevezetni a gyerkőcöket a házi és a ház körüli munkák rejtelmeibe. Ez nem csupán a szülőknek lehet óriási segítség, de gyermekünknek ezzel megtaníthatjuk a helyes munkamorált, illetve azt is, hogy értékelni tudja a szülei, családtagjai által végzett úgymond „láthatatlan munkát” is. 

Tudományosan alátámasztott, hogy nagyon hasznos tud lenni, ha a kicsik már egészen fiatal korban elsajátítják ezeknek a tevékenységeknek az alapjait – kimutatták ugyanis, hogy az elvégzett feladatoktól a gyerekekből boldogabb felnőttek válnak.

Természetesen a gyerkőcök számára ez egy tanulási folyamat, így elengedhetetlen, hogy szülőként türelemmel és lépésről lépésre tanítgassuk meg nekik ezek elvégzését. A gyerekeknek életkorukból adódóan is eltérőek a képességeik, így persze nem számíthatunk arra, hogy minden pont úgy sikerül majd, mintha mi magunk csináltuk volna. Ne javítgassuk ki a gyerkőcöket feleslegesen, és ne is végezzük el helyettük a munkafolyamatot – engedjük nekik, hogy (a mi instrukcióink alapján persze) ráérezzenek. Tehát: bátorítsuk, vonjuk be és tanítsuk őket türelemmel – nem csak a szülők feladata lesz így kevesebb, de a picik önbizalma is megerősödik ezáltal.

Nyilvánvaló okokból érdemes szem előtt tartanunk a gyerekek életkorát és képességeit, amikor feladatokat adunk nekik. A legkisebbek esetében, 2-3 éves kor körül célszerű olyan apróbb dolgokra szorítkozni, mint a már nem használt játékok elpakolása vagy az ágy elrendezése. Akár még az önálló felöltözést is gyakoroltathatjuk velük, ami nagyon célravezető, hiszen ezek a csemeték hamarosan óvodába indulnak majd. Az idő múlásával természetesen egyre jobban és jobban kibővíthetjük a tevékenységek körét.

De mégis hogyan vehetjük rá erre őket, hogyan motiválhatjuk gyermekünket a munkavégzésre? Ezt a kérdést mindenképpen érdemes sokkal inkább a jutalmazás, mint a büntetés oldaláról megközelíteni. Talán a legkisebbek esetében van a legegyszerűbb dolgunk – itt kiválóan ki lehet használni a csöppségek utánzásra való hajlandóságát, még büszkék is rá, hogy segíthetnek („olyan vagyok, mint az anyu!”). Az óvodás és kisiskolás korúakat ösztönözhetjük extra tévézős/internetezős idővel, vagy akár eggyel több esti mesével lefekvéskor. A nagyobbaknak adhatunk plusz zsebpénzt, a feladattól függő mennyiségben.

Fontos, hogy ne siettessük a gyerekeket. Kulcsfontosságú a fokozatosság – a fő célunk ezzel, hogy a házimunka elvégzése már kicsi kortól kezdődően legyen része a mindennapjaiknak. A képességeik szerinti feladatok megoldásával, gyakorlással sokat fejlődnek, a megfelelő alapokra építve pedig a későbbiekben könnyebben boldogulnak majd a rájuk eső feladatok elvégzésével, mintha a kamaszkor egyébként is nehéz időszakában várjuk el tőlük először, hogy kivegyék a részüket a házimunkából.

Mond el véleményed